Undervejs i en uges højskoleophold på Skals er der altid en udflugt, og denne gang havde vævelærer Merete bedt os holde udkig efter væveinspiration. Og jeg skal lige love for, at jeg blev inspireret. Nogle af billederne er fra hornvarefabrikken i Bøvlingbjerg og fra Museet for Religiøs Kunst i Lemvig, som var turens to destinationer.
Mit hold var et gulvtæppekursus med tæppevæver Merete Erbou Laurent, en virkelig dygtig, behagelig og inspirerende væver. Jeg drog hjem efter en hård uge med syv prøver på gulvtæpper. Ikke at jeg føler mig udlært, det var svært især at lave pæne afslutninger, men det giver mig mod på at væve endnu mere.
Prøver på nogle af Merete Erbou Laurents tæpper.
Prøve 1. Papirgarn og rubco i dobbeltvævning.
Prøve 2. Ekstremt tykt uldgarn som trend. Islæt er samme – og så et forsøg med tyndere garner, som ikke gav noget godt resultat. Det mørkeblå er et smukt tæppe, som vores lærer havde med, vævet op i samme garntype.Prøve 2 i ren rubco, f.eks. til en måtte.
Prøve 4 og 5 i papirgarn. Jeg var ikke fan under opsætningen, man kan næsten se på de nederste fotos, hvor dødt det var at arbejde med. Men resultatet blev flot, når jeg selv skal sige det. Øverst til venstre prøve 4 med tre farver garn, i midten prøve 5, hvor vi havde søllet og rittet om for at kunne lave skarpt adskilte felter. Kanten på prøve 4 blev limet og foldet og sat i spænd med skruetvinger.
Prøve 6. Sølning til lærredsvævning 1,2,3,4 – 4 skaft, 2 tramper. Trending på kam 30/10 1/1, trend er sisal, islæt er sisal + diverse materialer til rya – tyk uld, papirgarn, totrådet uld.
Prøve 7, bindetrådsvævning i totrådet uld. Det var nok den, jeg var mest begejstret for, fordi ulden var virkelig lækker at arbejde med. Men jeg er ikke fan af frynser, så hvordan skal man lave en flot kant?